Tuesday, September 29, 2009

Cinta,Hati dan Perasaan


Kebelakangan ini banyak kisah rumahtangga yang ku dengar. Ada kisah suka, ada kisah duka. Kisah suka ialah pabila mendengar pasangan suami-isteri muda yang bercerai sebelum Ramadhan yang lalu, telah rujuk semula di Hari Raya. Kisah duka pula pabila ada isteri yang minta diceraikan di bulan Ramadhan yang mulia.


Perceraian meskipun dihalalkan, namun ku yakin tiada sesiapapun yang berkahwin untuk bercerai. Namun soal hati dan perasaan sememangnya amat subjektif. Sukar untuk diramalkan. Kalau hari ini suka, esok mungkin benci. Kalau hari ini rindu, esok mungkin jemu.


Bagi diriku, pabila mendengar berita saudara, kawan atau taulan yang hendak bercerai, terasa sedih dan pilu, namun tidak berani rasanya hendak memberi nasihat atau pandangan, lantaran soal hati dan perasaan orang lain, kita tidak akan mampu mengerti sepenuhnya. Lainlah kalau mereka menemuiku untuk mendapatkan nasihat dan pandangan, mungkin aku akan meminta mereka berfikir semasaknya atau menasihatkan supaya mereka mendirikan solat istiqarah, memohon petunjuk kepada Allah.


Berat mata yang memandang, berat lagi bahu yang memikulnya. Kita hanya mampu berdoa semoga mereka mengambil keputusan yang tepat.


Bila berbicara soal hati dan perasaan, bagiku orang yang paling malang ialah orang yang masih terperangkap dengan cinta semalam yang tiada kesampaian. Usah dikenang lagi cinta pertama, kedua atau seterusnya yang tiada kesampaian. Nikmatilah cinta hari ini. Cinta hari ini, itulah cinta milik kita. Cinta dulu yang tiada kesampaian adalah kesilapan. Kenapa kita harus mengenang kesilapan lalu? Kalau ingin bahagia. nikmatilah apa yang kita ada hari ini. Cintailah pasangan kita seadanya.


Kepada suami-suami yang memiliki isteri yang sudah berumur, janganlah lihat pada wajah yang telah luntur, lihatlah pada jasa yang ditabur.


Kepada isteri yang masih cantik, jangan mudah tergoda atau terperasan pabila ada yang menggoda. Jika suami masih mencintai kita, kenapa harus cinta beralih arah?


"Cinta itu adalah untuk memahami satu sama lain, untuk rindu-merindu dan untuk isi-mengisi " - A. Samad Said

No comments:

Post a Comment