Thursday, December 3, 2009

Hidup Umpama Cuaca



Ada orang mengatakan hidup umpama roda, aku lebih suka mengatakan hidup umpama cuaca. Seperti juga cuaca yang pelbagai, begitu juga hidup, banyak kepelbagaian suasana yang kita alami. Ada ketikanya dalam hidup ini kita rasa suka, sedih, marah dan geram. Seperti juga cuaca yang boleh sekejap panas, sekejap hujan atau sekejap mendung. Namun walau apapun emosi kita dalam kehidupan saban hari, hidup mesti diteruskan selagi kita bernafas.

Yang penting kita mesti tahu menghargai kehidupan itu sendiri. Menerima seadanya apa yang kita ada dalam hidup ini. Hargai setiap kasih-sayang dan perhatian ahli keluarga dan sahabat handai. Kongsi rasa kasih dan sayang kita kepada mereka dan orang yang memerlukan.

Namun sebagai manusia adakalanya kita tidak berupaya untuk melupakan saat di kala mana hidup kita umpama cuaca yang mendung. Minda umpama projektor filem, adakalanya ia ingin memutarkan kembali cerita-cerita duka yang kita sendiri ingin lupakan. Bagiku, apabila minda cuba memutarkan kembali cerita sedih, saat perasaan kita dilukakan tak mengapa, layan sekejap tetapi pastikan kita tidak dihanyutkan oleh kenangan berkenaan. Jadikan segala kedukaan lalu sebagai pengajaran dan jangan biarkan ia menjejas kebahagiaan kita pada masa ini. Live for the moment, accept the now.

Sedih kerana mendapat tahu ada rakan sepejabat yang back stabbing? Sedih sebab dapat boss tak adil? Just let go with it. Perjalanan hidup dan rezeki kita telah ditentukan Tuhan. Tidak perlu kita membazir sel-sel otak kita memikirkan tentang mereka.

Enjoy whatever you do then you will be happy always. Jangan lupa senyum selalu. Senyumanmu mungkin bisa menceriakan hidup orang lain. Siapa tahu?

No comments:

Post a Comment