Tuesday, December 22, 2009

Makanan Org Umur MIDI

Bila nak masak lauk untuk famili terpaksa mengutamakan selera anak-anak. Kalau ikutkan hati ku sendiri, semuanya nak ku masak secara rebus, kukus dan panggang sahaja. Bukan apa, ingatkan diri dan suami yang dah umur MIDI ni kenalah jaga kesihatan. Anak-anak ni hari2 nak makan ayam,eee...borink aku.

Teringat kata-kata mak aku semasa aku komen koleksi baju-baju kebaya mak masa muda yg macam badan kerengga (nota: mak masih simpan lebih 40 pasang kebaya dia masa muda) mak aku kata, orang sekarang ni makan ayam hari-hari sebab tu badan 'piung' (gemuk dlm bahasa Melanau). He..he..yang piung tu janganlah marah ya.

Bila difikirkan, ada betulnya juga kata2 mak aku tu. Orang dulu2, khasnya orang Melanau yang kebanyakannya adalah nelayan, badan mereka memang slim2 belaka. Agaknya sebab mereka makan ikan hari2 lah tu. Kena pula ikan yg segar2.

Dalam bab jaga kesihatan ni, aku pernah cuba rasa menjadi vegetarian selama 7 hari. Dalam 7 hari tu, aku langsung tak makan ikan, ayam atau daging. Rasa perut memang selesa, tetapi seksalah sebab tak enjoy makan. Anyway, at least aku dah ada rekod peribadi jadi vegetarian selama 7 hari. He..he...

Kalau cerita pasal makan ni, makanan kesukaan aku tentulah masakan orang Melanau yang simple seperti Umai, ikan isam sebuak dan kari kupas (kalau dimasukkan dlm menu list, mesti peningkan kepala). Ha..sebab itu, apabila kawan kami yang berasal dari Oya (also a Melanau) ajak pergi makan ke rumah dia semasa bulan Syawal yg lepas, aku tak menolak sebab dia memang champion buat umai (umai dlm gambar disini dialah yang buat).


Semasa berkunjung ke Kampung Tebun, Simunjan (perkampungan Iban Muslim) pada Hari Raya Aidul Adha yang lalu, aku diperkenalkan dengan satu lagi makanan yang simple tetapi sedap iaitu pulut yg dimasak dlm periuk kera. Ha..itu barulah organic and original. Kalau guna brown rice atau beras merah lagilah super food.

Disini ku letakkan gambar pulut dlm periuk kera, gambar pemandangan Kpg Tebun dan yang hensem bersongkok tu, hubby ku yang tersayang :)

No comments:

Post a Comment