Tuesday, February 28, 2012

Baju Kurung




Saya merupakan seorang peminat baju kurung tradisional. Rasanya 90% baju-baju dalam almari saya ialah baju kurung tradisional. Setiap hari ke Pejabat saya akan memakai baju kurung tradisional. Sekali-sekala saja saya pakai baju kurung moden. Bagi saya, baju kurung tradisional sangat ayu dan selesa dipakai.

Saya sangat suka melihat gambar-gambar Gabenor Bank Negara, Tan Sri Zetty yang sentiasa manis berbaju kurung tradisional.

Pada masa kini, rasanya semakin kurang yang meminati baju kurung tradisional. Kebanyakan wanita Melayu kini hanya memakai baju kurung untuk ke Pejabat dan Majlis-majlis Rasmi seperti Kenduri kahwin sahaja. Agak mendukacitakan juga pabila kebanyakan orang awam yang berurusan ke Pejabat-pejabat Kerajaan kini lebih suka mengenakan pakaian moden seperti berseluar panjang dan berblaus. Agak kekok juga pabila ada yang tidak kena gaya dengan fesyen moden mereka. Alangkah bagusnya jika yang dah berusia tu, pakailah baju kurung pabila berkunjung ke Pejabat Kerajaan. Nampak kemas, sopan dan yang penting...anda sentiasa nampak OK.

No comments:

Post a Comment