Sunday, August 23, 2009

1st and 2nd Day of Ramadhan 1430 H

Alhamdulillah, hari ini sudah dua hari kita berpuasa dalam bulan Ramadhan 1430 Hijrah. Syukur ke hadrat Allah Yang Maha Esa kerana mempertemukan kita lagi dengan Ramadhan.

Bagi diriku, ku mulakan Ramadhan tahun ini dengan solat sunat taubat sebelum bersahur bersama keluarga. Semoga Allah menerima taubatku di bulan yang mulia ini. Dengan umurku yang semakin senja ini, aku berazam untuk menjadi muslimah yang lebih baik dari sebelum ini. Semoga Allah memperkenankan doaku dan memberikan aku ketabahan dalam perjalananku ini. Sesungguhnya hidup ini hanyalah perjalanan, bukan destinasi.

Alhamdulillah, seperti tahun-tahun sebelum ini, Masjid Al-Muhajirin, satu-satunya masjid di Taman Matang Jaya, Kuching, meriah dengan jemaah bersolat Isyak dan Tarawih. Keadaan semasa solat subuh juga lebih meriah dari biasa. Tahun ini, imam solat sunat Tarawih di Masjid kami ialah Ustaz Azhar, seorang Al-hafiz muda berasal dari Kelantan. Tahun ini merupakan tahun ketiga beliau menjadi imam solat sunat Tarawih di Masjid Al-Muhajirin, Taman Matang Jaya, Kuching.

Pagi semalam, selepas menghantar Hanisah Raihanah ke kelas tuition, aku dan suami menjengok keadaan Ngah Waili di Hospital Umum Sarawak, Kuching. Kesihan Ngah Waili, keadaannya masih tidak banyak berubah, Ku panjatkan doa kepada Allah semoga Ngah Waili sembuh. Kepada sanak saudara, marilah kita sama-sama berdoa untuk Ngah Waili, semoga bulan Ramadhan Al-Mubarak ini bakal membawa sinar harapan buat dia dan kita semua. Ameen.

No comments:

Post a Comment