Wednesday, February 10, 2010

Refleksi diri...

Berapa ramai diantara kita yang pernah atau selalu buat refleksi diri? Atau dengan kata lain..cerminkan diri sendiri, luar dan dalam?

Apa yang kita selalu buat ialah melihat kepada orang lain atau buat urutan reflexology kaki.. Jarang-jarang kita kita melihat kedalam diri kita sendiri. Lantaran itu, ramai yang suka mengkritik orang lain kerana mereka nampak kelemahan orang lain dan tak sedar dengan kelemahan diri sendiri.Cuba-cubalah kita sama-sama buat refleksi diri. aku pasti kita akan nampak jawapannya. Lainlah kalau kita cuba nak nafikannya.

Dengan refleksi diri, kita akan nampak siapa kita sebenarnya. Apa kelemahan dan kekuatan kita.

Apabila kelemahan kita sudah jelas, jangan biarkan ia terus disitu. Cari-carilah jalan penyelesaian. Atur-aturlah langkah untuk kita atasinya. apabila kita menemui kekuatan dalam diri kita, bersyukurlah kepada Allah atas kekuatan itu. Jadikanlah ia sebagai senjata untuk kita perkuatkan lagi peribadi kita.

Di atas adalah nasihat-nasihat pakar-pakar motivasi yang biasa kita dengar kan? Namun, adakah kita mudah untuk berbuat demikian?

Easy said than done! Cakap senanglah, nak buat bukannya senang kan?

Seperti aku, sudah lakukan semuanya. Aku sedar kelemahanku dan kekuatanku. Namun, adakah aku sudah mengeksploitasi kekuatanku untuk memajukan diriku? adakah aku sudah mengatasi semua kelemahanku? Hampeh! aku belum dapat!! Aku masih seperti ini, masih sensitif apabila mendengar kritikan, masih sedih apabila diumpat apatah lagi bila dimarahi bos (nota: selagi kita ada bos, selagi itu ada risiko kena marah ). Aku masih itu, masih ini..hmmm

Belum cukup matangkah aku dengan asam-garam kehidupan ini? Kalau belum..bila lagi aku nak matang? Tunggu Kucing bertanduk? Aku rasa, dah ada kucing yg bertanduk :=)

Mengapa sukar sangat untukku berubah ni? Mengapa aku harus sensitif dengan kritikan? mengapa...mengapa? adakah manusia begitu? Atau hanya aku yg begini?

Ah..lantaklah..janji bukan aku yang suka marah-marah atau suka kritik orang. Orang nak kritik aku, apa aku nak buat kan? Lain kalilah aku buat refleksi diri lagi. Mungkin masih banyak ruang yang aku belum nampak dalam diri ku ini. Tiada yang sempurna, namun semua orang ada maruah. jika hari ini kita jatuhkan maruah orang, percayalah satu hari nanti, orang akan jatuhkan maruah kita. So be careful with what you say. I say this to myself sebab ini adalah monolog refleksi diriku...

To be continued....

(Exported to FB from ceritakaubai.blogspot.com)

No comments:

Post a Comment